Rabu, 19 Februari 2014

Pad dari Recycle Paper???



Tuala wanita pakai-buang sebenarnya BUKAN diperbuat dari kapas. Sebaliknya diperbuat dari kertas dan plastik yang dikitar semula. Bahan-bahan tersebut dilunturkan (bleach) supaya berwarna putih dan kelihatan seperti kapas sebenar.

Kebersihan yang boleh dipersoalkan kerana bahan tersebut juga tidak disteril. Ini mengakibatkan pengguna mengalami simptom seperti kegatalan, ruam, kejang (period cramps) dan jangkitan vagina.

Sejenis toksin iaitu DIOKSIN terhasil dalam produk yang dilunturkan itu. Apabila ia bertindakbalas dengan haid, dan masuk ke dalam tubuh, ia akan mengakibatkan penyakit seperti ovarian cyst, ketidaksuburan, fibroid dan mungkin juga kanser dalam suatu jangka masa tertentu.

Agak mengejutkan! Cik Dibah pula bukan pakar dalam pembuatan, material atau ahli kimia, tapi artikel itu sedikit sebanyak ada kelogikannya. Bahan yang diperbuat dari kilang secara mass production, berkemungkinan besar tidak 'berkemampuan' menggunakan bahan alam secara seratus peratus untuk memenuhi permintaan pasaran dan tentunya demi meraih keuntungan semaksima mungkin.

Apapun, Cik Dibah sudah menanamkan azam untuk menggunakan produk mesra alam dalam kehidupan seharian. Moga keazaman aku berhasil, insyaAllah. Mari berhijau! Go green! Atau boleh juga - Mari berwarna-warni, putih saja bosan!

Berminat dengan pad kain jenama Snowdrop?

Meh emel Cik Dibah (deebahnye@gmail.com)
atau
sms/whatsapp 0172009858

3 ulasan:

  1. Rasanya tajuk salah ni cik dib ooi...mungkin pad konvensional dari recycled paper??sbb tak mungkin cloth pad dari paper...dah namanya cloth...sorry..just menyibuk

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ahaaa.. sy pun tak perasan tersalah tulis tajuk. Dah lama published baru ada yg menegur.. thanks ya! 😊

      Padam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...