Selasa, 10 Jun 2014

Tips Berpuasa Bagi Wanita Hamil

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.. 

Siapa kata wanita hamil tidak boleh berpuasa. Hari ni Cik Dibah nak kongsi tips berpuasa untuk wanita hamil. 

Walau belum berkahwin dan ofkos belum pernah mengandung. Tapi Cik Dibah yang baik hati ni nak tolong mereka yang hamil untuk berpuasa dengan mudahnye.. hihi.. 



So, ni tips nye yer.. Jom Baca!



1- Sukat air masak dalam botol sebanyak 2 liter dan mulai meminumnya semasa berbuka sehinggalah waktu imsak. Jika mampu boleh minum 2.5- 3 liter air. Kekurangan air adalah punca utama kita akan berasa tidak sihat dan keletihan semasa berpuasa.



2- Pastikan anda mengambil banyak protein misalnya kekacang, daging dan telur. Protein amat diperlukan dalam tumbesaran bayi selain ianya memberi tenaga dengan lebih lama berbanding karbohidrat.

3- Elakkan makanan bergula kerana ianya akan menyebabkan paras gula tinggi dan rendah secara mendadak yang menyebabkan anda berasa pening atau pitam.

4- Elakkan makan makanan bergoreng dan berlemak contohnya samosa, popia goring dan lain-lain. Ini kerana makanan berminyak dan berlemak mempunyai khasiat yang rendah walaupun mengenyangkan.

5- Kurangkan atau lebih baik elakkan daripada meminum kopi dan teh. Ia mengandungi kafein yang boleh menyebabkan anda kehilangan air melalui diuretic (kencing).

6- Makanlah 3 biji kurma sebagai penambah tenaga dan minumlah susu.

7- Elakkan berjalan jauh dan elakkan dari terdedah kepada cuaca panas kerana ia mempercepatkan dehidrasi.

8- Kurangkan kerja-kerja berat.


9-Tingkatkan pengambilan makanan berserat tinggi seperti sayur-sayuran dan buah-buahan kerana ia membantu dalam memberirasa kenyang yang lebih lama.

11- Perbanyakkan membaca Al- Quran, berzikir dan mendirikan solat sunat.

12- Ambil supplemen tambahan jika perlu disamping memastikan anda makan vitamin mengandung anda. Supplemen tambahan yang Cik Dibah cadangkan ketika berpuasa :

Bersahur: Mighty 3 Gems ( ESP + Meal Shakes + Performance Drink) + fiber .

Selepas Berbuka : Omega Guard + Lecithin + B Complex + VitaLea + Vita C + Alfalfa

Ingat ibu-ibu mengandung yang gojes sekalian, jangan sesekali skip sahur! Sahur ni amat penting untuk memastikan anda kekal bertenaga dan cergas sepanjang hari. Ia juga penting agar kita dapat membekalkan nutrient secukupnya buat bayi dalam kandungan tanpa menjejaskan kesihatan diri sendiri.

Bersahur sangat penting jika anda berpuasa. Ia akan mengekalkan tahap tenaga anda pada waktu siang. Jangan tinggalkan sahur kerana ia dapat membekalkan anda dengan nutrien-nutrien penting dan tenaga yang anda perlukan untuk kekal cergas pada waktu siang. Ia juga akan mengurangkan simptom-simptom kelaparan seperti sakit kepala dan mengantuk.

SUMBER : Majalah Pa&MA JUlai 2013 & supermama shoppe


Set Mighty Gems bukan hanya untuk ibu mengandung shj. Semua yang nak tenaga sepanjang hari juga boleh ambil Set Mighty Gems ini..

Counting days for Ramadhan. Selamat berpuasa yer semua!!

Jika anda nak dapatkan supplement Shaklee atau pad kain, boleh roger2 Cik Dibah.

Cik Dibah Gojes
sms/whatsapp: 0172009858
FB: Cik Dib Dib
FB Page: Cik Deebahnye Online Shop
Emel: deebahnye@gmail.com

Atau klik saja link berikut utk order: 
SET PUASA
SET IBU MENGANDUNG TRIMESTER 1
SET IBU MENGANDUNG TRIMESTER 2 & 3

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...